keskiviikkona, marraskuuta 26, 2003

Ty�tavat ja -menetelm�t t�rke�mpi� kuin ty�kalut

ACM Queue - Coding Smart: People vs.Tools - Even the best tools can't help bad coding habits.
Lukemisen arvoinen artikkeli.

Itsell�nikin on paljon parantamisen varaa. Oikeasti olen ty�kalufriikki ja yrit�n aina l�yt�� parempia vehkeit� hommien tekemiseen.

Esimerkiksi kaikki kaverini k�ytt�v�t Emacsia ja ovat k�ytt�neet sit� siit� l�htien kun fuksivuonna opettelivat sen. Itse k�ytin Emacsia muutaman vuoden, opettelin sen sisuksia my�ten, luin Emacs Lisp Reference Manualin, kirjoitin jopa pari major-modea ja yhden minor-moden. Olen k�ytt�nyt mailien lukemiseen RMAILia, VM:�� ja GNUS:ia. Vaikka olen uhrannut niin paljon aikaa ja vaivaa Emacsiin tutustumiseen, en ole k�ytt�nyt sit� kohta 10 vuoteen, vaan olen tutustunut muihin ty�kaluihin.

Toisaalta olen oppinut paljon uutta ja n�hnyt monia mielenkiintoisia ohjelmia (Vim, Source Navigator, vain muutamia mainitakseni). Toisaalta olen heitt�nyt hukkaan paljon Emacsin opetteluun k�ytetty� aikaa ja vaivaa.

Siltik��n en usko, ett� Richard Stallman on maailman viisain ihmnen ja ett� h�n on pystynyt luomaan ty�kalun, jolla minun on paras tehd� kaikki hyvinkin erilaiset ty�teht�v�ni. Eih�n yksi ty�kalu voi olla paras kaikkiin ongelmiin. "If the only tool you know is a hammer, all the problems look like nails."

Toisaalta, voinhan olla v��r�ss�kin... senkin ajan, jonka t�ll� hetkell� opettelen Visual Studion k�ytt��, olisin voinut Emacsilla koodata ja ehk� p��st� kotiin v�h�n aikaisemmin.

Ei kommentteja: