Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen ulottuva Länsiväylä on yksi Suomen ruuhkaisimmista väylistä Kehä I:n ja III:n ohella. Arvioiden mukaan metron tulo ei kuitenkaan radikaalisti vähennä yksityisautoilua Länsiväylällä. Selvitystyötä tekevän Siton(?) ennusteet liikennemääristä valmistunevat syksyllä. Automäärien uskotaan kasvavan.Siis kun Länsimetro alkaa kulkemaan, Länsiväylällä autojen määrä kasvaa!
Toisaalta onhan se ymmärrettävää: kun metro valmistuu, suuri osa Espoosta Helsinkiin Länsiväylää kulkevista bussilinjoista lakkautetaan ja ne muutetaan syöttämään matkustajia asuinalueilta metroasemille. Ja kuten on useissa yhteyksissä saatu lehdistä lukea, työmatkakulkijat arvostavat eniten sitä, että matkassa ei ole vaihtoja.
Jos nykyään Espoolaiselta rivitaloalueelta Helsinkiin pääsee vaivattomasti yhdellä bussilla, Espoolainen rupeaa mieluummin ajamaan omalla autolla kuin nostaa persettä penkistä vaihtaakseen metroon.
Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy. Tässä maailmassa kun ei ole tarpeeksi tilaa ja resursseja sille, että meistä kaikista tulisi pieniä amerikkalaisia, jotka kulkevat omalla autolla ovelta ovelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti